Tydliga webbsidor - ett ljus i mörkret

 

Till er som har ett företag
och vill ha en webbsida
med
genomtänkt innehåll:

Niklas af Malmborg, webbredaktör      
 

 

Ni vill ha en webbsida som hjälper era kunder, attraherar fler kunder, skapar kontakter, och ger nya affärer.
Ni behöver en webbsida som hjälper er att
kommunicera effektivt, med många olika människor.
 
Stämmer detta med era
önskemål ?

Er nya webbsida ska stärka ert varumärke och ge er ännu bättre konkurrenskraft och lönsamhet.

För er som företagare är det viktigt att välja noga vad ni ska prioritera, när ni satsar på marknadsföring och extern kommunikation - och ska kommunicera med både nya och gamla kunder.
Det är viktigt att ta fram en
genomtänkt strategi, innan man lägger ut stora pengar på marknadsföring.

Här får ni hjälp att välja !
 
Behöver er nuvarande webbsida tydligare och bättre texter?
 
Har ni tänkt igenom
vad ni vill berätta, på er webbsida? Och till vem? Vilka budskap funkar bäst, till olika målgrupper?
 
Jag hjälper er att formulera texter till webbsidan!
Ni behöver inte producera detta själva.

Ni kan koncentrera er på att jobba effektivt i er verksamhet, medan jag hjälper er att kommunicera effektivt via er webbsida.
Många av mina kunder är tacksamma för att få hjälp.
 
  

  
 
 
 
     Niklas af Malmborg, webb-producent och kommunikatör, samt Bert-Ola Jönsson, VD för RELEK Produktion AB, utvecklar strategier, texter och bilder, på webbsidan för RELEK Produktion AB
 
  
     
 

Föreläsning hos MiM, Marknadsföreningen i Malmö, strategier för marknadsföring.

   
Oavsett om ni i ert företag producerar varor eller tjänster så har ni mycket att vinna på att utveckla en genomtänkt webbsida !
 
För att lyckas med detta behöver ni hjälp "utifrån", av en erfaren skribent / copywriter, som skriver nya texter och hjälper er att producera webbsidor professionellt. Ni behöver en projektledare, som tar ett
helhetsansvar för er webbsatsning, som agerar långsiktigt.
 
Här får ni hjälp, och nya idéer, så att era budskap når fram till kunderna.
  
 
  
    Webb-presentation
 

 

Fler och fler företag inser att det är kvaliteten på innehållet som avgör hur framgångsrik en webbsida är.
Det räcker inte att bara välja "rätt teknisk lösning", och rätt publiceringsverktyg, för att publicera webbsidan, och sedan automatiskt förvänta sig "en bra webbsida". Fler och fler inser att bra innehåll betyder
bra texter och bra bilder, och ofta effektiva filmer på webbsidan.


   

  En genomtänkt webbsida är ofta mer kostnadseffektiv än tidningsannonser och broschyrer.
Varför då?
Jo, en satsning på en tidningsannons kan vara värdefull, men den har kanske en livslängd på några
dagar. En motsvarande satsning på att utveckla webbsidan kan ha en livslängd på flera månader.
 
   

 

Men  -  vad är egentligen
en "bra webbsida"?

 
En bra webbsida förklarar, tydligt,
och besvarar dessa frågor
(pedagogiskt):

a/  vad gör ert företag?
b/  varför är ni
bättre på det än andra...?
c/  vart är ni på väg / nyheter / nya inriktningar?
d/  
hur kan ni lösa kundens problem?
e/  vem / vilka är ni som driver företaget?

 

Niklas tipsar:
Tänk på att dessa frågor kan besvaras och förklaras på olika sätt:  variera gärna mellan
text, bilder och filmer
 
Några exempel:  en kort intervju med er chef kan fungera bra som en videofilm på webbsidan.
En FAQ-lista (frågor och svar) passar ofta bäst som text - med några förklarande bilder.

Det är viktigt att
kundens behov hela tiden står i centrum (inte bara ni som företagsledare / era kollegor).
 
En bra webbsida ger svar på alla de frågor som kunderna har. En bra webbsida är så tydlig att *alla* nya kunder förstår alla budskap.
 
 
 
 
 

 

 

Se en film:
Niklas af Malmborg
föreläser på Grand Hotell i Lund,
om "Bra texter för er webbsida".
 
Niklas var en av flera föredragshållare
på en Inspirationsdag, arrangerad av MiM,
Marknadsföreningen i Malmö.
  


  

Exempel på kunder / Webbsidor / uppdragsgivare i Skåne, Sverige och Danmark

 

 
Varför anlita Niklas företag
för att producera
er nya webbsida ?

Niklas af Malmborg tar ett "helhetsansvar" för er webb-kommunikation, med allt från planering och idéer, till uppföljningar och uppdateringar. Ni får hjälp med att lösa alla möjliga strategiska och praktiska problem på vägen.
 
Detta kallas ibland för en "kommunikationsstrategi", vilket innebär att vi utformar en genomtänkt strategi för hur vi bäst kommunicerar med era kunder. Det betyder att satsningarna som vi gör på er webbsida är genomtänkta - och långsiktiga.
När vi agerar långsiktigt så får ni också mycket mer valuta för pengarna.
 
 
Vilka erfarenheter har Niklas ?

Niklas af Malmborg  
har lång erfarenhet som redaktör och konsult, inom flera olika yrken: 29 års
erfarenhet som skribent / copywriter, 25 års erfarenhet som konsult / utbildare, 29 års erfarenhet som fotograf.

Niklas företag,  www.afmalmborg.se  har arbetat med kommunikations-strategier för webben sedan 1996, har producerat webbsidor sedan 1997, och har följt många företags webb-satsningar sedan 90-talet. Innehållet på en genomtänkt webbsida håller ofta länge!

Niklas af Malmborg  har uppdrag på flera orter i södra Sverige, (Malmö, Lund, Vellinge, Höör m.fl) samt några kunder i Danmark.  
  

 Niklas af Malmborg, vid The Shard, London, 2015
 
 

Vy från Malmö Live, maj 2015.


 

Niklas hjälper er att producera:
 

  • 1/ Tydliga och informativa texter
    Ni får hjälp att skriva texter som förklarar, texter som "säljer" era produkter, och som övertygar nya kunder. Era texter får genomtänkta rubriker som både är lockande och korrekta.
     
    Niklas gör intervjuer hos er, lyssnar på er, och skriver webb-texter som utgår från kundernas behov.
     
    Er webbsida får texter som gör besökaren intresserad, texter som förklarar och beskriver även svåra saker - på ett lättbegripligt sätt.
    Det är alltid en fördel att texter skrivs av en skribent som har "perspektivet utifrån", som ser på er verksamhet med samma ögon som nya kunder gör.
    Ni kan också få hjälp med att uppdatera / skriva om gamla texter, och utveckla nya texter som är tydliga och effektiva.
     
    I ert företag har ni kanske många olika kategorier kunder. Ni får hjälp med att skriva texter, till era webbsidor, som vänder sig till alla era målgrupper.
     
    Det handlar om att skriva
    tydliga webbtexter:  dagens konsumenter och medborgare ställer höga krav. Det ni vill säga måste förmedlas med ett enkelt språk, på ett äkta och trovärdigt sätt.
    Era kunder möts av hundratals budskap varje dag. För att lyckas nå ut till alla måste ni kunna fånga och behålla mottagarens uppmärksamhet och intresse. Det ställer höga krav på texterna, med en kommunikation som är tydlig och pedagogisk.
     
    Niklas af Malmborg 
    har 30 års erfarenhet av att intervjua och att skriva texter (både som reporter, utbildare / lärare och som informatör / kommunikatör).
    Se även:  9 tips för att
    skriva bra webb-texter
     
  •  
    2/ Genomtänkta bilder

    Planerar bild-material och producerar nya bilder:
    Ni får hjälp att producera informativa bilder, som förstärker budskap, som skapar förtroende, och som förklarar mer än vad texter kan göra.
    Ni får bilder som inte bara "ser bra ut", utan mer genomtänkta bilder - som förmedlar just de budskap som är viktiga för att övertyga era nya kunder.
  •  
    På er webbsida räcker det inte att lägga in en snygg bild, "som ser trevlig ut". Det krävs
    mer för att ni verkligen ska lyckas med er externa kommunikation och er marknadsföring.
     
     
    3/ Användarvänliga webbsidor
    Niklas skapar en genomtänkt struktur, och gör layout till en webbsida som är lätt att använda, för många olika slags kunder.
    För att "nå ut" till alla tänkbara kategorier produceras webbsidorna så att de fungerar för
    alla, oavsett vilken enhet användaren har och oavsett vilken uppkoppling som används. Det ger bättre lönsamhet för er, när alla nya kunder kan använda er webbsida - så enkelt som möjligt.
     
     
  • 4/ Synliga sidor, SEO-anpassade
    Hur får man kunder att hitta webbsidan ?
     
    Alla webbsidor får en genomtänkt META-kodning. Det innebär att webbsidan presenteras med lämpliga sökord i olika sökverktyg, som t.ex. Google.
    Vi jobbar mycket med att ta fram alla de sökord som Internet-användare söker med, när de letar efter webbsidor med ert innehåll.
     
    Här gör vi stora framsteg i er marknadsföring - med små medel ! Det är roligt att se hur detta verkligen ger resultat.
    "Sökmotoroptimering", SEO, är inte bara en term som är "inne", det är ett genomtänkt sätt att marknadsföra ert företag på ett effektivt sätt.
     
    Niklas af Malmborg har lång erfarenhet av att marknadsföra webbsidor.
    Läs mer om detta  (på en sida som kräver lösenord),
    klicka här.   Kontakta oss så får du ett lösenord.
    Tel. 0413 - 244 46.

     


Några vanliga kommentarer
från kunder, som anlitar Niklas företag:
 

"När Niklas kommer utifrån - och ställer många frågor - är det mycket lättare att upptäcka vad vi ska prioritera och ta med på webbsidan."
 
"Om vi själva ska redigera en webbsida blir det en beskrivning "inifrån", med våra perspektiv som företagsägare och som produktionschefer. När Niklas producerar webbsidan blir det mer med kund-perspektivet. Det fungerar bättre."
 
"Niklas utgår från våra behov, och vårt behov av en bra webbsida - inte från en konsults teknikintresse. Det uppskattar vi. Niklas pratar ett språk vi förstår."
 
"Vi berättar för Niklas vad vi jobbar med, han "översätter" det och skriver med ett tydligt språk, så att alla nya kunder förstår. Det är mycket lättare än att vi skriver allt själva. Han bidrar med många idéer till uppdateringar, som vi inte har tänkt på."

 
 
Renovering
av befintliga
webbsidor:

Vi jobbar också med att "bygga om" och renovera befintliga, äldre webbsidor.
Ett exempel på detta är en ombyggnad, (som vi jobbat mycket med under 2016), av
webbsidan för  RELEK Produktion AB
RELEK  har kunder i hela Sverige, samt i Norge och Danmark.
 
RELEK Produktion levererar
elpatroner för uppvärmning, vätskeuppvärmning / oljeuppvärmning - och mycket mer.
 
 
Vill ni få kontakt med fler kunder - ring gärna !
Tel. 0413 - 244 46.
070 - 83 244 46
Se även sidan:  
Exempel på webbsidor

 

Content marketing: Innehållet gör webbsidan intressant ! - inte bara formgivningen.

         

  Niklas af Malmborg, kommunikatör: Arbete med webbstrategier och webbredigering hos kund

Gruppbild, Lunds Studentsångare. Foto: Niklas af Malmborg

Flygvy, New York
  
  

  

 

  

Mer fakta om företaget
 
Niklas företag  www.afmalmborg.se  inregistrerades
hösten 1993. Då hade Niklas arbetat två år med konsultuppdrag
i frilansform, så totalt innebär det 25 års erfarenhet som egen företagare.
 
  

Samarbetsformer:

 

Nattvy, Malmö Live, 2015

Verksamheten bedrivs som enskild firma, tillsammans med ett nätverk av kollegor och konsulter, som täcker in ett brett spektrum av olika yrken, inriktningar och erfarenheter.

MiM - Marknadsföreningen i Malmö - en mötesplats för många kommunikatörer, informatörer mm.
Samarbetspartner i Malmö:
MiM  -  Marknadsföreningen i Malmö.

 
MiM är en viktig mötesplats, en förening med ca 600 medlemmar, som har fått ett uppsving under 2016 och 2017.
Marknadsföreningen i Malmö, MiM, arrangerar föredrag och utbildningar, för många yrkesgrupper inom kommunikation, marknadsföring, media, PR och reklam.
Se mer: 
www.mim.m.se
Niklas af Malmborg är "Aktiv medlem" i MiM sedan 2007, och är med i den grupp som planerar och arrangerar kommande evenemang.

Nätverk med kollegor: MiM i Malmö: Nadia Milotti och Niklas af Malmborg
 
 
Kamera
Fortbildning inom digital fotografering och bildbehandling:
"Tim Grey´s DDQ,
Digital Darkroom Questions"
 
Tim Grey, i USA, är en av världens främsta pedagoger inom digital fotografi och digital bildhantering, och erbjuder tydlig guidning även inom komplicerade ämnen.
www.timgrey.com


 

 
Datormiljöer
som det dagliga
arbetet sker i:
 
Både Mac OS-datorer och Windows. Dock görs största delen av all grafisk produktion i Mac OS-miljö, och all film-produktion.
Mac OS X är värd en stor eloge för att den är stabil och pålitlig.
  
   

 

Se även sidan om
Utbildning o bakgrund

 

 

www.afmalmborg.se  Niklas af Malmborg

Lärkgatan 30, Höör, Skåne / Sverige

 

www.afmalmborg.se    Lärkgatan 30,    S - 243 31 Höör    Sweden, Europe
Copyright © 1997-2017      www.afmalmborg.se